تولید محتوای الکترونیکی تخصص ماست

تولید محتوای الکترونیکی و نقش معلمان درتوسعه و گسترن آن درمدارس

تولید محتوای الکترونیکی  و نقش معلمان در توسعه و گسترش آن در مدارس

 

محتوای الکترونیکی  یکی از بنیان های اساسی سیستم های آموزش نوین و از دست آورده های مهم آموزش مجازی وتولید محتوای  الکترونیکی می باشد به گونه ای که، تحقق اهداف یادگیری و آموزشی بر مبنای تهیه و تولید محتوای مناسب و کارآمد با بهره گیری از الگوهای طراحی آموزشی و کمک آموزشی به منظور تعمیق یادگیری و به عنوان یکی از ارکان اساسی برنامه ریزی درسی و بستر تحقق آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی از جایگاه مهمی برخوردار است.

 

محتواهای الکترونیکی، تنها یکی از برنامه هایی هستند که معلمان عزیز می توانند به راحتی و به کمک کامپیوتر، به طراحی و تولید آن ها پرداخته و در کلاس درس از آن ها استفاده کنند. اکثر معلمان، برای تهیه و تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی خوب و استاندارد اطلاعات کافی ندارند و همین امر باعث می شود که سراغ تولید محتوای الکترونیکی نروند و یا محتوایی بی کیفیت را تولید کنند. پژوهش حاضر، که با روش کتابخانه ای گردآوری و تدوین شده است مهمترین اصول و معیارها و مسیر تهیه و تولید محتوای الکترونیکی را معرفی می کند.

 

مقدمه :

 

توسعه سریع تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت، یادگیری الکترونیکی در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی  را به یک روش مهم یادگیری تبدیل کرده است. یکی از ویژگی های کلیدی یادگیری الکترونیکی، قابلیت کنار هم قرار دادن رسانه های مختلف از قبیل متن، تصویر، صدا، پویانمایی و ... برای ایجاد یک محیط یاددهی- یادگیری مفید و قابل اتکا برای بهبود بخشیدن لذت های یادگیری و رضایت مندی در نزد یادگیرندگان است. برای دست یابی به این مزایا و توانمندی های محیط های یاددهی- یادگیری الکترونیکی، نیازمند داشتن برنامه ای منسجم برای تضمین تحقق اهداف آموزشی هستیم.

 

نقش معلمان درتولید محتوای الکترونیکی

 

در عصر حاضر پیوند فناوری اطلاعات با محیط های یاددهی- یادگیری و عجین بودن این دو خصیصه واضح و غیرقابل انکار است. قرن بیست و یکم، قرن دانایی محور و مشارکت دانش و تحول در امر اطلاعات است در این عصر که بسیار شتابنده و متغیر رو به سوی جلو در حال حرکت می باشد، نظام آموزشی از طرفی به دلیل رشد علم و فناوری و از طرف دیگر به دلیل افزایش تقاضا برای آموزش های متنوع و قابل انعطاف و فراگیران مستعد، خلاق و پویا، ناچاراً باید به سمت آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی جهت ارتقا بخشیدن به فرآیند یاددهی- یادگیری و یادگیری موقعیتی و عدالت آموزشی حرکت کرد.

 

بدیهی است محتوای آموزشی یکی از دستاوردهای مهم سیستم های آموزشی نوین می باشد. در محیط آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی ارائه ی محتوا از طریق متن، صدا، فیلم، تصاویر متحرک ( انیمیشن)و شبیه سازها ( توصیف موقعیت زنده و واقعی) علاوه بر ایجاد یادگیری مبتنی بر تجربه و هماهنگ با محیط های تدریس، باعث ارائه ی جذاب تر مطالب سخنرانی مربی و ایجاد یادگیری معنادار می شود از این رو راهبردهای طراحی و تولید محتواهای الکترونیکی نیز به دلیل تفاوت اساسی با فرآیند یاددهی-یادگیری سنتی، مستلزم توجهاتی در زمینه ی رعایت استانداردها و معیارهای لازم آموزشی در طراحی آن ها می باشد. از سال 1380 تا کنون بخش های مختلف طرح و تدوین برنامه های عملیاتی راه اندازی گردیده و پروژه های اجرایی طرح توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف شده است که تولید محتوای الکترونیکی یکی از مهمترین این پروژه ها می باشد.

 

همچنین طبق مطالعات انجام شده تولید محتوای الکترونیکی یکی از مهمترین تأثیرات فناوری در امر یادگیری است. برای تولید محتوای الکترونیکی ممکن است سؤالاتی مطرح شود که چگونه یک محتوای الکترونیکی تولید کنیم؟ یک محتوای الکترونیکی خوب و استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ معلمان به چه اندازه در توسعه و گسترش تولید محتوای الکترونیکی نقش دارند؟ پژوهش حاضر، به سوالات فوق پاسخ می دهد.

 

 

تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی به مجموعه ای از تصاویر، متون، فیلم ها و صداها اطلاق می شود که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است. البته می توان مجموعه ای تصاویر و یا متون و یا انیمیشن های مرتبط با یک موضوع درسی را جداگانه و هر کدام به تنهایی یک محتوای آموزشی به شمار آورد. اما طبق نظریه ی هوش های چندگانه ی گاردنر می دانیم که همه ی مخاطبان ما از یک شیوه برای یادگیری استفاده نمی کنند.

 

طبق آنچه گاردنر می گوید و نظریات سایر دانشمندان، سه روش عمده ی یادگیری وجود دارد.

 

جنبشی

دیداری

شنیداری

 

استفاده از روش جنبشی برای آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی کار بسیار حرفه ای تری است. اما در بسیاری از کلاس های امروزی می توانیم از دو روش شنیداری و دیداری به خوبی استفاده کنیم. مسلماً به کارگیری نرم افزارها و فناوری های رایانه ای با توجه به تنوع و گستردگی کهدارند می توانند در ارائه ی بهتر و قوی تر محتواهای آموزشی بسیار مؤثر باشند. مسیر تولید یک محتوای آموزشی شامل 4 فرآیند اساسی است.

 

جمع آوری محتوای آموزشی

آماده سازی محتواهای گرد آوری شده

طراحی گرافیکی صفحات و سرفصل ها مطابق محتوای جمع آوری شده

اتوران سازی محتوا

 

 

جمع آوری محتوای آموزشی در آموزش مجازی و تولدی محتوای الکترونیکی:

 

محتوا مهمترین بخش یک درس افزار است. که شامل فیلم، عکس، صدا، متن، پویانمایی و ....... بوده و هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است. اگر کسی قصد تولید یک نرم افزار آموزشی را داشته باشد بایستی 50 % زمان و انرژی را صرف این مرحله کند.

 

 

آماده سازی محتوای  جمع آوری شده در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی :

 

 

بعد از اینکه محتوای اولیه ی شما آماده شد نمی توانید به همان صورت استفاده کنید بلکه ابتدا بایستی هر کدام از آن ها را با نرم افزارهای ادیت، ویرایش نموده و آماده استفاده در نرم افزارهای اتوران ساز کنید. این مرحله 20 % از وقت و انرژی را می گیرد.

 

 

طراحی گرافیکی صفحات در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی :

 

این قسمت بعد از محتوا قابل لمس ترین قسمت یک نرم افزار است در واقع داشتن یک محتوای مناسب و کامل، بدون توجه به رنگ آمیزی آن محتوا تأثیرپذیری و کاربرپسندی آن را کاهش می دهد. بنابراین طراحی گرافیکی صفحات به منظور نمایش محتوای تهیه شده منجر به ارائه ی اثر تأثیرگذار و موفقی خواهد بود. این قسمت هم 20 % اهمیت تولید محتوا را دارد

.

اتوران سازی در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی :

 

تا اینجای کار 90 % روند تولید محتوا انجام شده است. بسیاری از افراد تازه کار و مبتدی بر عکس این فکر می کنند آن ها باور دارند که بخش اعظم کار یک پروژه قسمت اتوران سازی آن است در حالی که بیشترین وقت یک محتوا ساز تهیه ی محتوا، رنگ آمیزی محتوا و سپس تبدیل به اتوران است

 

 

انواع محتوای الکترونیکی در آموزش مجازی :

 

 

در حالت کلی و عمومی نمی توان تقسیم بندی مشخصی برای انواع محتواهای الکترونیکی ارائه داد، اما در حال حاضر یکی از جامع ترینتقسیم بندی های موجود، تقسیم بندی ذیل می باشد:

 

✔درس افزارهای خودآموزدر آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی :

 

 

شبیه سازی فرآیند یاددهی و یادگیری در نرم افزار، درس افزار بوده و این نوع خاصی از نرم افزاراست که هدف و محتوای آن با سرفصل های برنامه ی درسی ملی و سطوح نظام آموزشی رسمی مطابقت دارد.

 

✔نرم افزارهای مکمل آموزشی درآموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی :

 

پوشش دهنده ی کل یا بخشی از محتوای کتاب های درسی بوده و در مجموعه ی فرآیند یاددهی و یادگیری یاریگر معلم و دانش آموزان می باشد.

 

✔نرم افزارهای ابزار معلم(راهنمای معلم):

 

ویژگی این نرم افزار تعمیق در آموزش و داشتن بانک تصاویر، سوال و ... می باشد.

 

✔نرم افزارهای دایره المعارف(دانشنامه):

 

تأمین کننده ی منابع اطلاعاتی در موضوعات خاص می باشد.

 

✔ نرم افزارهای بازی و سرگرمی آموزشی:

 

برای آموزش غیر مستقیم مفاهیم به فراگیران به کار می رود.

 

✔کتاب های الکترونیکی:

 

محتوای آن می تواند متن کتاب های درسی باشد که شامل متن و تصویر است.

 

✔ نرم افزارهای شبیه ساز کارگاه یا آزمایشگاه.

 

 

عناصر تشکیل دهنده محتوا در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی :

 

 

حال که با تعریف محتوای الکترونیکی (نرم افزارهای آموزشی) و انواع آن آشنا شدید، باید عناصر تشکیل دهنده ی محتوا را بشناسید.

 

 

عناصر تشکیل دهنده ی محتواهای الکترونیکی در آموزش مجازی می توانند متن ها، تصاویر، صداها، فیلم ها، انیمیشن ها، بازی ها و ... باشند. زمانی که تصمیم به تولید محتوای الکترونیکی  و آموزش مجازی می گیرید، باید موارد ذیل را مد نظر داشته و تمهیدات لازم برای طراحی و تولید محتوای الکترونیکی را اتخاذ نمایید.

اهدافی که به دنبال تحقق آن هستیم.

 

✔ مخاطبان مورد نظرشناخت سخت افزار و نرم افزارهایی که قرار است محتوای الکترونیک با آن طراحی، تولید و اجرا شود(ویندوز، آی او اس،اندروید و...(

 

✔ رعایت اصول کلی طراحی نرم افزارهای آموزشی

 

✔ رعایت استانداردهای زیر در تولید محتوای الکترونیکی  و آموزش مجازی ضرورت دارد

 

✔ محتوای آموزشی با عنوان درسی و طول مدت آن متناسب باشد  محتوا به حد کافی مطالب را پوشش دهد و هدف های آموزشی را ارائه نماید از ابزارهای مناسب برای تولید محتوا استفاده گردد.

 

ضرورت و اهمیت محتوای الکترونیکی آموزشی در آموزش مجازی :

 

در ادامه به طور مستقیم و غیرمستقیم به اهمیت و ضرورت محتوای الکترونیکی آموزشی پرداخته شده است و سپس لزوم بهره برداری از محتوای الکترونیکی در سرفصل های زیر خلاصه شده است:

 

✔ تسهیل فرآیند تمرکززدایی از نظام آموزشی در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی

 

✔ اشتراک منابع(با توجه به محدودیت منابع در کشورهای در حال توسعه) درآموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی

 

✔ قابلیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت به کارگیری رویکردهای جدید یادگیری (از جمله سازنده گرایی) درآموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی

 

✔ رشد دانش و مهارت به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مجازی ومحتوای الکترونیکی

 

✔ پر کردن خلأ محتوایی به زبان فارسی در فضای مجازی و جلوگیری از آسیب های احتمالی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ازجمله هرزگی اطلاعات، خستگی اطلاعات،...)

 

✔ فراهم کردن بستری برای نوآوری های آموزشی در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی

 

✔ حمایت از زبان فارسی در فضای مجازی

 

✔ تحقق عدالت آموزشی در آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی

 

✔ تسهیل فرآیند تولید علم و پژوهش در آموزشم مجازی وتولید محتوای الکترونیکی

 

 قالب های محتوای الکترونیکی آموزشی :

✔ متن

✔ صدا

✔ صدا و تصویر

✔ تصاویر ثابت

✔ تصاویر متحرک

✔ فیلم

✔ بازی

✔ بازی و سرگرمی

✔ تلویزیون

✔ محتوای برخط( وب کم های برخط، ویدئو کنفرانس های برخط و .....)

 

تولید محتوای الکترونیکی وآموزش مجازی می تواند توسط معلمان، دانش آموزان، اولیا، کارکنان ادارات و بخش خصوصی انجام شود. توزیع محتوای الکترونیکی در بسترهای مختلفی از جمله شبکه ی وب انواع نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی حال نوبت به معرفی نرم افزارهایی رسیده است که معلمان عزیز می توانند به کمک آن ها، محتوای الکترونیکی  و آموزش مجازی خود را طراحی، تولید ومنتشر کنند. محبوب ترین و معروف ترین نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی به قرار ذیل می باشد.

 

✔ نرم افزار(Auto Play Media Studio) در تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

اتوپلی مدیا استودیو یکی از بهترین و قوی ترین نرم افزارهای اتوران است، که برای ساخت برنامه های چند رسانه ای آموزشی مورداستفاده قرار می گیرد. به وسیله ی اتوپلی می توانید محتوای آموزشی تعاملی آزمون ساز، فرهنگ لغت و ... طراحی و تولید کنید.همچنین می توانید در صفحه از اشیا گوناگونی مانند عکس، متن، موزیک، دکمه و ... استفاده کنید.

 

✔ نرم افزارAdobe Captivate) )درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

آدوب کپتیویت یکی دیگر از بهترین و قوی ترین نرم افزارهای ساخت و تولید محتوای چند رسانه ای آموزشی است. معلمان خلاق و محتوا ساز همواره به دنبال راه های جدید و بدیعی برای ارائه ی محتوای تعاملی هستند. این نرم افزار برای ارائه ی محتوای تعاملی آموزشی است و خروجی آن توسط مرورگر اینترنتی قابل نمایش است.

 

✔ نرم افزارMultimedia Builder) )درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

مالتی مدیا بیلدر هم یکی از مشهورترین نرم افزارها در زمینه ی اتوران سازی است و شما به کمک آن می توانید تمامی نیازهای خود رادر زمینه ی ساخت فایل های اتوران برطرف کنید.

 

✔ نرم افزار(Adobe Flash) درتولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

نرم افزار آدوب فلش که برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوای تعاملی آموزشی نامی آشناست، قابلیت های فراوانی دارد، این نرم افزاربرای طراحی وب، ساخت بازی های رایانه ای، تولید چند رسانه ای ها، ساخت صفحات وب، تبلیغات اینترنتی، برنامه های آموزشی و غیررسمی مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار فلش در ساخت انیمیشن های کم حجم و محیط های تعاملی، قابلیتی فوق العاده دارد.

 

انیمیشن ها و پروژه های انتشار یافته ی این نرم افزار حجم کم و جذابیت بیشتری دارند.

 

✔  نرم افزار(storyline) در تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

این نرم افزار گسترش یافته ی پاورپوینت است و برنامه ای مفید و ساده در تولید محتواهای الکترونیکی و آموزش مجازی چند رسانه ای به شمار می رود. ومهم ترین مزیت این نرم افزار، انتشار فایل با حجم کم برای دوره های آنلاین و آفلاین می باشد. برای ساخت اسلایدشو از دوره های آموزش مجازی وتولید محتوای الکترونیکی تعاملی توسط این نرم افزار، می توانید از قالب های آماده موجود در برنامه استفاده کنید و در صورت لزوم، به سفارشی سازی و تغییر تنظیمات و ویژگی های قالب انتخابی بپردازید. علاوه بر این می توانید از شخصیت های کارتونی طراحی شده و موجود در نرم افزار برای جذاب تر نمودن آموزش استفاده کنید. یکی دیگر از امکانات مفیدی که این نرم افزار در اختیار شما قرارمی دهد، توانایی طراحی نمونه سوال و ایجاد آزمون در اسلایدشوهاست

 

✔ نرم افزار Geo Gebra)) در تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

نرم افزار جئوجبرا برای رسم انواع نمودار و اشکال هندسی در درس ریاضی بسیار کاربرد دارد. و از محیط کار ساده ای برخوردار است و معلمان ریاضی می توانند در تدریس ریاضی از این نرم افزار کاربردی استفاده کنند.

 

 

نقش معلمان درآموزش مجازی

 

 

معیارها و اصول طراحی و تولید محتواهای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

 

در طراحی و تولید محتواهای الکترونیکی و آموزش مجازی استاندارد، معیارها و اصولی وجود دارد که در حین طراحی و ساخت نرم افزار باید مورد توجه قرار گیرند. مهم ترین رکن در تولید محتواهای الکترونیکی و آموزش مجازی ، رعایت اصول طراحی آموزشی است. سیف) معتقد است که" طراحی آموزشی انتخاب، تولید و برنامه ریزی فعالیت هایی است که به یادگیرندگان در یادگیری کمک می کندما در این پژوهش قصد نداریم که اصول طراحی آموزشی را بیان کنیم، اما اصول طراحی آموزشی را به بیانی ساده و روان تر در معیارهای تولید محتوا گنجانده ایم.

 

 

تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی و نقش معلمان درمدرارس

 

 

در حالت کلی می توان اصول و معیارهای تولید محتوای الکترونیکی استاندارد را به دو بخش کلی تقسیم کرد:

✔ بخش فنی

 

نصب و اجرای بدون اشکال: یک محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی  باید از حجم مناسبی برخوردار باشد تا در هنگام نصب و اجرا، دچارمشکل نشود. همچنین باید قابلیت نصب بر روی سیستم عامل های معروفرا داشته باشد(ویندوزx،7،8.....) استفاده از تصاویر، فایل های متحرک فیلم و صوت، حجم زیادی را اشغال می کند. پس در استفاده از این فایل ها باید دقت بیشتریداشته باشیم.

 

✔ طراحی ظاهری نرم افزار:

 

بهتر است محیط نرم افزار زیبا، جذاب و متناسب با محتوای آموزشی بوده و تصاویر به کار رفته درآن از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و ابعاد کادر اصلی نرم افزار بهتر است بیشتر از 600*800پیکسل نباشد.

 

✔ قابلیت تعامل:

 

باید قسمتی در نرم افزار وجود داشته باشد که کاربر بتواند از طریق آن نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای طراح نرم افزار ارسال کند و با او تماس برقرار کند. ثبت آدرس ایمیل، وبلاگ یا وب سایت، شماره تماس و آدرس شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط مناسب می باشند.

 

✔ ارائه خدمات:

 

در نرم افزارهای آموزشی بهتر است قسمتی طراحی شود که حاوی نرم افزارهای مورد نیاز کاربر باشد. مثلاً ممکن است سیستم کاربر، نرم افزارهای پخش فیلم و صوت یا نرم افزارهای اجرای فایل های فلش را نداشته باشد، در این زمان کاربر با مراجعه به بخش ارائه خدمات، نرم افزار مورد نیازش را یافته و آن را نصب می کند تا بتواند از محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی به طور کامل استفاده کند و در هنگام اجرا و استفاده از آن دچار مشکل نشود. همچنین طراح نرم افزار می توانددر صورت نیاز، راهنمای استفاده از محتوای الکترونیکی را در این قسمت قرار دهد، تا کاربران در حین استفاده از نرم افزارآموزشی، دچار مشکل یا ابهام نشوند.

 

✔ نوآوری و خلاقیت:

 

مهم ترین بخشی که می تواند نرم افزار شما را از دیگر نرم افزارها متمایز کند، همین بخش است. طراح نرم افزار باید در بخش فنی بتواند امکاناتی ایجاد کند تا نرم افزارش مورد توجه قرار گیرد و شاخص شود.

 

✔ قابلیت به روز رسانی:

 

یک نرم افزار آموزشی باید قابلیت به روز رسانی را داشته باشد.

 

✔ دسترسی های پرکاربرد:

 

بهتر است در تمام صفحات نرم افزار، دکمه ی برگشت به صفحه ی اصلی(برگشت به فهرست)دکمه ی خروج از نرم افزار وجود داشته باشد. تا کاربر در صورت نیاز از آن استفاده کند. اگر نرم افزاری دارای موسیقی زمینه می باشد، باید دکمه ای برای قطع و پخش موسیقی یا افزایش و کاهش صدای پخش وجود داشته باشد.

 

✔ درج لینک درمحتوای الکترونیکی :

 

اگر در نرم افزار، آدرس صفحه ای از اینترنت را معرفی کردید، بهتر است آن آدرس به صورت لینک (پیوند) طراحی شود تا کاربر بتواند با کلیک کردن بر روی آن، مستقیماً وارد آن صفحه در فضای اینترنت شود.

 

✔ آزمون و ارزشیابی:

 

هر نرم افزار آموزشی برای تحقق اهداف خاصی طراحی شده است. تایلر به ارزشیابی به عنوان ملاک و مدرکی برای بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی می نگرد. فردی که از نرم افزار آموزشی استفاده می کند بهتر است در ابتدا و انتهای آموزش مورد ارزشیابی (آزمون) قرار گیرد تا از میزان یادگیری خود با خبر شود. طراح نرم افزار می تواند با استفاده از نرم افزارهای آزمون ساز، آزمون های مختلف را برای ارزشیابی کاربران طراحی و تولید کند.

 

 

بخش محتوای الکترونیکی و آموزش مجازی :

 

✔عنوان نرم افزار: در نرم افزار آموزشی باید عنوان به طور دقیق مشخص باشد و بیانگر هدف اصلی نرم افزار باشد.

 

✔ بیان اهداف: " هدف ها، غایت و نتایج نهایی حاصل از آموزشند که مدرس یا سازمان های آموزشی به منظور دستیابی به آن ها آموزش ها را ارائه می کنندهدف های یادگیری باید در قالب فعالیت های رفتاری تعیین و تنظیم شوند این اهداف در نرم افزار آموزشی باید به صراحت بیان گردد تا فراگیر (کاربر)از آنچه که قرار است یاد بگیرد آگاه شود.

 

نقش معلمان در توسعه و گسترش محتوای الکترونیکی در مدارس

 

 

اگر معلم سازماندهی دانش آموزان را بر مبنای فعالیت های مبتنی بر فناوری اطلاعات تنظیم کند، کارایی گروهی و فردی دانش آموزان نیز می تواند به موازات آن بیشتر باشد.

تحقیقاتی در زمینه کاربرد رایانه و فناوری اطلاعات در طراحی محتوای آموزشی به وسیله ی معلمان در آموزش و پرورش صورت گرفته است؛ نتایج این پژوهش نشان می دهد که کاربرد نرم افزارهای چند رسانه ای توسط معلمان تأثیر مثبت بر ایجاد علاقه و تغییر نگرش فراگیران، پیشرفت تحصیلی، یادگیری و یادداری دانش آموزان دارد. اگر معلمان توانایی این را داشته باشند که کلاسهایشان را با استفاده از کامپیوتر منقلب سازند حتی دانش آموزان معمولی هم پیشرفت محسوسی بدست می آورند.

 

معلمان با به کارگیری مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات می توانند به عنوان یادگیرنده و پژوهشگر، در دانش آموزان ایجاد انگیزه نموده، به ارائه ی موضوعات اخلاقی، قانونی و انسانی در زمینه ی استفاده از رایانه و سایر فناوری ها در برنامه درسی خود اقدام نمایند.

 

نتیجه گیری

 

در پژوهش حاضر به این نتیجه رسیدیم که برای تحقق اهداف یادگیری و آموزشی باید به تهیه و تولید محتوای الکترونیکی مناسب وکارآمد با بهره گیری از الگوهای طراحی آموزشی و رعایت اصول و استانداردها بپردازیم که معلمان به عنوان تسهیل کننده های آموزشی نقش مثبتی در توسعه و گسترش آن دارند.

 

موضوعات و محورهای ذیل برای پژوهش های آتی توصیه می شود:

 

✔ بررسی میزان تأثیر تولید محتوای الکترونیکی بر یادگیری دانش آموزان

 

✔ آموزش طرز کار و نحوه استفاده از نرم افزارهای تولید محتوای چند رسانه ای بررسی مزایا و معایب استفاده از محتوای الکترونیکی در کلاس درسی اصول

 

✔ معیارهای مورد نیاز در طراحی و تولید آزمو ن های الکترونیکی

 

مولف :مریم اسماعیلی 

دوره های آموزش تولید محتوا
 

دوره های آموزش تولید محتوای الکترونیکی ویژه ساخت آموزشهای مجازی

 

دوره آموزش تولید محتوای الکترونیکی

◆ دوره آموزش سناریونویسی

◆ دوره آموزش ساخت پادکست آموزشی

 دوره آموزش ساخت فیلم آموزشی

 دوره آموزش ساخت محتوای تعاملی( ساخت محتوای SCORM )

◆  دوره آموزش ساخت اپلیکیشن آموزشی Android

◆ کوچینگ تولید محتوای الکترونیکی

برای ثبت نام در دوره های تولید محتوای الکترونیکی مراحل زیر را انجام دهید:

✔ تماس با محتوای نو

✔ مشاوره با مسئول ثبت نام دوره ها

✔ در صورت تمایل مشاوره با مدرس دوره ها و ارائه اطلاعات به مدرس دوره جهت اثربخش شدن دوره آموزشی و تنظیم سرفصلها مطابق با نیاز شما 

✔ ثبت نام نهایی و واریز شهریه دوره

✔ برنامه ریزی دقیق روز و تاریخ برگزاری دوره

✔ شروع کلاسها طبق برنامه ریزی

 

دوره های آموزش تولید محتوا، تبلیغات انلاین ، بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ

 

دوره آموزش تولید محتوا

 

◆ دوره آموزش مفاهیم تخصصی سئو و دیجیتال مارکتینگ 

 دوره آموزش مقاله نویسی سایت و نوشتن توضیحات صفحات محصول سئو شده

◆ دوره آموزش ساخت پوستر تبلیغاتی

◆ دوره آموزش ساخت پادکست تبلیفاتی

 دوره آموزش ساخت فیلم تبلیغاتی و فیلم معرفی محصولات و فیلم معرفی خدمات

◆ کوچینگ تولید محتوا

برای ثبت نام در دوره های تولید محتوا ویژه سئو ، تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ مراحل زیر را انجام دهید:

✔ تماس با محتوای نو

✔ مشاوره با مسئول ثبت نام دوره ها

✔ در صورت تمایل مشاوره با مدرس دوره ها و ارائه اطلاعات به مدرس دوره جهت اثربخش شدن دوره آموزشی و تنظیم سرفصلها مطابق با نیاز شما 

✔ ثبت نام نهایی و واریز شهریه دوره

✔ برنامه ریزی دقیق روز و تاریخ برگزاری دوره

✔ شروع کلاسها طبق برنامه ریزی

مطالب پیشنهادی
 

 

هوش مصنوعی وب سایت محتوای نو ، مطالب زیر را به شما پیشنهاد میدهد :

◆ تخفیف 50 درصدی سامانه LMS به مدارس تا پایان شهریور 97
◆ تولید پادکست در آموزش الکترونیکی | تولید محتوای الکترونیکی
◆ انتشار محتوای الکترونیکی از طریق سامانه LMS
◆ یادگیری الکترونیکی در مدارس | تولید محتوای الکترونیکی
◆ کیت آموزش مجازی و ساخت محتوای الکترونیکی

 

تمام مقاله های سایت
 

 

تماس با ما
■ آدرس : تهران،میدان ولیعصر،کوچه ولدی-پلاک24-واحد7
■ تلفن : 88476788-021
■ پشتیبانی بعد از ساعات اداری : 09191195991
ویزیت : روزهای پنجشنبه با هماهنگی قبلی امکان پذیر است

آموزش تولید محتوا آموزش تولید محتوا آموزش تولید محتوا

سفارش تولید محتوا


■ سفارش تولید محتوای الکترونیکی


■ سفارش تولید محتوا


دوره های جامع آموزش تولید محتوا


■ آموزش تولید محتوای الکترونیکی آموزشی


■ آموزش تولید محتوا ویژه تبلیغات آنلاین


درباره محتوای نو


ما در حوزه های زیر فعال هستیم:

■  تولید محتوای الکترونیکی ویژه آموزش مجازی و کلاس معکوس

■ تولید محتوا ویژه کسب وکارها و دیجیتال مارکتینگ

■ تولید انواع نرم افزار های آموزش مجازی

■ توانمند سازی سازمانها و موسسات و اشخاص در حوزه تولید محتوا

■ کمک به سازمانها در قالب کوچینگ و مربیگری در راستای تولید محتوا و استقرار انواع سامانه و نرم افزار آموزش مجازی

آشنایی با تولید محتوا


■ محتوای الکترونیکی چیست


■ تولید محتوا چیست


لینکهای مرتبط با تولید محتوا


■ دانلود نمونه محتوای الکترونیکی


■ هزینه تولید محتوای الکترونیکی


دوره های فناوری اطلاعات


■ آموزش طراحی وب سایت (مقدماتی ، متوسط ، پیشرفته)


■ آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید(مقدماتی ، متوسط ، پیشرفته)


■ آموزش ساخت وب اپلیکیشن(مقدماتی ، متوسط ، پیشرفته)